חיפוש באתר

מה שקורה בספריה - משפחה שקוראת הרבה

לפני כחצי שנה התבקשנו על יד משרד התרבות לבחור נציג/ה למועצת נוער ארצית לספריות ציבוריות. גוף חדש שמוקם. מתוך קבוצת הקוראים האדוקים, נבחרה נעמי אשד בת 12, מבית ספר "קשת" (העולה כיום לכתה ז'). נעמי, ילדה ג'ינג'ית מהממת, נבחרה בזכות בגרותה ומעורבותה בפעילויות הספרייה מעבר לקריאה: השתתפה בוועדת ספריה של בית הספר, והופיעה בהצגה "סבתא סורגת" עפ"י סיפור של אורי אורלב,  שהוצגה בפתיחת תערוכת האמנות של מרגיט בגלריית הספרייה. לאחרונה אף השתתפה במפגש זום ראשון של המועצה הנוער לספריות.

לאחרונה שוב נתבקשנו לבדוק מיהו מלך הקוראים שלנו עד גיל 14, (בשנה האחרונה - שנת הקורונה). וראה זה פלא , נועה אשד מכתה ד' – היא מלכת הקוראות שלנו.  מלבד שהותה הרבה בספריה, נועה הצנועה ונעימת ההליכות, היתה "לקוחה" קבועה בתקופת הקורונה, בה הספרניות הביאו ספרים לכיתות עפ"י רשימת בקשות, ועבדנו בחלוקת חבילות ספרים אחרי הצהרים.

מכיוון שידוע שחינוך מתחיל מהבית, הזמנו את אימן, איריס, לשיחה פתוחה עם בנותיה בספריה (כולל אחותן הצעירה – אילה), לשמוע כיצד גורמים לילדים לקרוא.

איריס פסיכולוגית חינוכית במקצועה, מספרת שהיא עצמה תולעת ספרים וגם טל בעלה אוהב לקרוא. כשהילדות היו קטנות, היתה מקריאה להן סיפור, כל ערב לפני השינה. כשגדלו קראו יחד ספרים כמו הארי פוטר ואורה הכפולה. היו קוראים ביחד במיטה של אמא ואבא בקול רם. כמו כן הילדות קיבלו מאוחר יחסית לשכבה, טלפון סללורי, ויש הגבלה בשעות צפייה בטלוויזיה. יום אחד בשבוע הוא יום ללא טלוויזיה כלל.

נעמי  מספרת שאהבתה לספריה החלה כשהיתה בכתה א' בסיור ראשוני בספריה שנערך על ידי החונכת (ילדה מכתה ו') שליוותה אותה וכך בשלבים הכירה את המקום. הספריה נגישה לה, והיא מקבלת המלצות קריאה מחברות. לדבריה "כשקוראים נכנסים לעולמות אחרים. ואני אוהבת להיות בעולם אחר, ולהזדהות עם דמויות" .

נועה אומרת "כשאני קוראת אני מגלה מילים חדשות, ואז השפה יותר מלאה. אני מגלה דברים חדשים. מבט של מישהו אחר מעולם אחר. לספריה אני מגיעה כשאני רוצה להרגע. למשל, אם יש מהומה בכתה, אני מוצאת ספר וכך אני יכולה לשכוח מהעולם ולעבור לעולם אחר".

אילה, אחותן הקטנה מכתה ב', אומרת: "יש לי הרגל עוד מכתה א' של קריאת בוקר. וגם אמא מקריאה לי. ואם יש סיפור מעניין זה ממש כייף ואני רוצה להמשיך. בספריה אני יכולה להרגע וממש נעים להיות בה".

תודה למשפחת אשד. בנות, כל הכבוד לכן, אתן דמויות לחיקוי, ומראות מנהיגות בתחומכן, לנו ולקוראים, באהבתכם לקריאה ולמקום.

קוראים יקרים, מרגישים שיש לכם קשר מיוחד לספריה ורוצים שנכתוב עליכם?

מוזמנים לפנות אלינו במייל sifriya1@kfarvradim.co.il

ומדוע בכלל חשוב לקרוא? מעבר לכך שזה כייף, ספר אהוב הוא כמו חבר שאתה יכול תמיד לחזור אליו ולברוח למציאות אחרת ומעניינת. מחקרים מראים שקריאה חופשית מרובה, מפתחת את הדימיון, השפה והיצירתיות, והיא הגורם המשפיע ביותר על הישגים בלימודים.

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות